PROJEKT ERASMUS+
Naše škola se podílí na projektu programu Erasmus+ s názvem
„Inclusion and continuity in education (The best practice of continuing inclusive education after primary school)“, neboli
„Inkluze a pokračování ve vzdělávání (Nejlepší příklady inkluzívního vzdělávání po základní škole)“.
Projektu se účastní čtyři školy z různých zemí Evropy:
- Jūrmalas Vaivaru pamatskola, Lotyšsko
- Colegio de Educación Infantil y Primaria Francisco Pino, Španělsko
- Istituto Comprensivo Don Roberto Angeli, Itálie
- Konzervatoř a střední škola Jana Deyla, příspěvková organizace, Česká republika
Hlavními cíli projektu je:
- Vytvoření partnerství mezi zúčastněnými školami, které pracují se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a pomáhají svým žákům a studentům s jejich vzděláváním
- Vzájemné sdílení zkušeností a dobrých příkladů, ověřených metod a postupů souvisejících s inkluzívním vzděláváním
- Organizování seminářů o tématu projektu
- Zvýšení povědomí o důležitosti tohoto tématu
- Vytvoření metodického doporučení pro lotyšské ministerstvo školství a ostatní zájemce
Hlavní cílové skupiny projektu tvoří:
- Pedagogové a zaměstnanci zúčastněných škol
- Pedagogové z jiných škol, kteří se zajímají o danou problematiku
- Lotyšské ministerstvo školství
Celý projekt je naplánován na 24 měsíců (1. 9. 2023–3. 8. 2025) a v jeho rámci se uskuteční pět vzájemných návštěv zástupců zúčastněných škol, zároveň budou probíhat i další aktivity v průběhu trvání celého projektu.
ČASOVÁ OSA PROJEKTU
2023 LEDEN
- 9. ledna 2023 naši školu kontaktovala Inese Karklina, ředitelka základní školy Jūrmala Vaivari v Lotyšsku s nabídkou účasti na jejich chystaném projektu Erasmus+
2023 ÚNOR
- 9. únor 2023 –
první online setkání potenciálních účastníků projektu – program
(dokument PDF):
- krátké představení jednotlivých škol a jejich vztah k inkluzívnímu vzdělávání;
- diskuze o možnostech realizace projektu a projednání prvních úkolů.
- 9. únor 2023 – byl vytvořen první sdílený Google dokument pro společné vytváření podoby projektu.
- 20. únor 2023 –
druhé online setkání - program
(dokument PDF):
- délka projektu a uzávěrka přihlášek;
- jednotlivé fáze projektu;
- povinnosti jednotlivých účastníků;
- plánování dalších kroků.
- v průběhu února byla v rámci sdíleného dokumentu připravována žádost o projekt (stručné informace o jednotlivých školách, čím mohou do projektu přispět apod.)
2023 BŘEZEN
- 16. březen 2023 –
třetí online setkání – program
(dokument PDF):
- v průběhu března se doplňovaly potřebné informace do žádosti o projekt (návrhy jednotlivých aktivit, předběžné termíny a programy vzájemných návštěv zúčastněných škol apod.), žádost byla podepsána ředitelkou školy
- 22. března 2023 – uzávěrka přihlášek
- 24. březen 2023 – bylo potvrzeno přijetí žádosti o projekt
2023 LÉTO
- došlo ke schválení žádosti o projekt
2023 ZÁŘÍ
- 7. září 2023 –
čtvrté online setkání – program
(dokument PDF):
- účastníci projektu;
- prezentace hodnocení žádosti o grant;
- finance;
- plánované projektové schůzky;
- seznam úkolů.
- v průběhu září byla na sociálních sítích a stránkách školy zveřejněna informace o zapojení školy do projektu Erasmus+
2023 ŘÍJEN
- probíhaly přípravy zahajovacího setkání účastníků projektu v Lotyšsku (výběr účastníků, zajištění letenek, ubytování apod.)
- 31. říjen 2023 –
páté online setkání – program
(dokument PDF):
- příjezd do Rigy (den, čas, přijíždějící osoby);
- předpokládané počasí během návštěvy (prognóza, oblečení atd.);
- předběžný program jednání (13. 11.–17. 11.);
- výstava návrhů na logo projektu;
- kulturní program v Lotyšsku během návštěvy;
- otázky.
2023 LISTOPAD
- na začátku listopadu byl zaměstnancům, žákům a studentům naší školy zaslán email s bližšími informacemi o projektu
- proběhla výzva k účasti v soutěži o návrh loga projektu
- byla vytvořena prezentace o naší škole určena pro projektové setkání v Lotyšsku
- 12.–17. listopad 2023 -
první osobní setkání účastníků projektu Erasmus+ „Inclusion and continuity in education (The best practice of continuing inclusive education after primary school“ v Lotyšsku
- Po příjezdu v neděli 12. 11. 2023 večer proběhlo první neformální setkání s účastníky projektu (kromě zástupců Španělska, kteří přicestovali až později). Během večeře došlo k prvnímu seznámení se a byla probírána témata vztahující se k obsahu projektu.
- V pondělí 13. 11. 2023 projekt oficiálně začal v “Jūrmala Cultural Space and Urban Design Center”. Během zahajujícího setkání byly projednávány jednotlivé body projektu, úkoly jednotlivých účastníků, jejichž zástupci ostatním formou prezentací představili své školy. Dále proběhl společný workshop zaměřený na problémy, s kterými se jednotlivé školy/státy v rámci inkluzívního vzdělávání potýkají. Odpoledne se uskutečnila návštěva městského muzea v Jūrmale, kde nám byla představena písková terapie, která se používá pro práci s dětmi se speciálními potřebami.
- V úterý 14. 11. 2023 byla na programu prohlídka přípravky a základní školy v Jūrmale Vaivari (účastníka projektu), kde se snaží o realizaci inkluzívního vzdělávání. Ve škole byla zahájena výstava návrhů na logo projektu. Odpoledne pak následovala prohlídka výtvarné školy, hudební školy (obdoba našich ZUŠ) a městské knihovny.
- Ve středu 15. 11. 2023 proběhlo setkání se zástupci městské rady Jūrmaly, kde se diskutovalo o možnostech a změnách přístupu k inkluzi v Lotyšsku. Odpoledne pak následovala prohlídka střední školy v Jūrmale, spolu s prezentací činnosti této školy v rámci inkluze.
- Ve čtvrtek 16. 11. 2023 účastníci navštívili Národní knihovnu v Rize a poté následovalo setkání na univerzitě se zástupci akademiků zabývajícími se speciální pedagogikou, kteří představili svůj mezinárodní výzkum o možnostech a překážkách pracovního uplatnění lidí s poruchou autistického spektra.
- V pátek 17. 11. 2023 jsme se všichni zúčastnili oslav dne nezávislosti Lotyšska v ZŠ Vaivari. v průběhu dne došlo také k závěrečnému zhodnocení celého týdne a byly nastíněny další kroky v realizaci samotného projektu.
- Celkově byla tato návštěva přínosná a otevřela možnosti další spolupráce, například s hudební školou v Jūrmale (formou konzultací a pomoci s výukou zrakově postižených studentů) – byly předány kontakty.
2023 PROSINEC
- na základní škole v Jūrmale probíhala volba vítězného návrhu na oficiální logo projektu
Logo projektu
Během prvního projektového setkání v Lotyšsku proběhla v prostorách školy Jūrmalas Vaivaru pamatskola výstava návrhů na logo projektu, které vytvořili žáci a zaměstnanci zúčastněných škol. Během prosince 2023 žáci a pedagogové pořádající školy vybrali vítězný návrh. z desítek návrhů byl zvolen návrh pocházející z naší školy a stal se tak oficiálním logem projektu.

- 12. prosinec 2023 –
šesté online setkání – program
(dokument PDF):
- platforma pro šíření projektů;
- logo projektu;
- zhodnocení průběhu plnění úkolů;
- setkání ve Španělsku;
- různé otázky.
- během prosince probíhala příprava otázek pro dotazník určený pedagogům i administrativním zaměstnancům zúčastněných škol
2024 LEDEN
- 8. leden 2024 –
sedmé online setkání – program
(dokument PDF):
- dotazník pro pedagogy a administrativní zaměstnance školy;
- setkání ve Španělsku.
- v průběhu ledna byla dotvořena konečná podoba dotazníku a ten byl přeložen do jednotlivých jazyků účastníků projektu.
- probíhaly přípravy setkání účastníků projektu ve Španělsku (výběr účastníků, zajištění letenek, ubytování apod.)
2024 ÚNOR
- na začátku měsíce byli emailem osloveni pedagogové a administrativní zaměstnanci školy se žádostí o vyplnění dotazníku o inkluzívním vzdělávání.
- 18.–24. únor 2024 –
druhé osobní setkání účastníků projektu Erasmus+ „Inclusion and continuity in education (The best practice of continuing inclusive education after primary school“) ve Španělsku
- V pondělí 19. 2. 2024 začalo týdenní projektové setkání v 9:30 informativní schůzkou účastníků projektu v Parquesol městském centru. Během schůzky byly řešeny poslední kroky v rámci projektu a byl představen program setkání ve Španělsku. v 11:00 byla pro účastníky připravena prohlídka městské knihovny Parquesol. Ve 12 hodin následovala první prohlídka zapojené základní školy CEIP Francisco Pino. Účastníci navštívili několik tříd, kde jim žáci připravili kratičký program a předali drobné dárky. Večer (18:30) pak byla pro účastníky setkání připravena prohlídka centra města Valladolid.
- V úterý 20. 2. 2024 v 9:00 proběhlo setkání se specialisty starajícími se o žáky v inkluzi na základní škole CEIP Francisco Pino, kteří představili svoji roli a činnosti, které vykonávají (základní tým – EOEP2; tým pracující s tělesně postiženými žáky a tým dohlížející na problémy chování). Od 10:30 do 14:00 navštěvovali účastníci setkání rozděleni do menších skupinek jednotlivé vyučovací hodiny a sledovali práci pedagogů a odborníků (logoped, fyzioterapeut) v rámci činnosti školy.
- Ve středu 21. 2. 2024 v 9:00 účastníci setkání společně navštívili střední školu IES Jiménez Lozano ve Valladolid, kde jim byla představena činnost školy v souvislosti s realizací inkluzívního vzdělávání. Ve 12 hodin pak následovala prohlídka speciální školy Tórtola Pino Obregón, která se stará o praktickou přípravu žáků s těžším postižením a učí je základům ručních prací, vaření apod.
- Ve čtvrtek 22. 2. 2024 v 9:30 proběhlo setkání na radnici města Valladolid s radní pro školství, kulturu a turistiku. v 11 hodin se konala závěrečná schůzka, kde byly zhodnoceny akce v rámci setkání a nastíněny další kroky (dokončení a vyhodnocení dotazníku pro pedagogy). Večer (20:00) byla zajištěna závěrečná společná večeře, která se již nesla v méně formálním duchu.
- Pátek 23. 2. 2024 byl dnem odjezdu účastníků setkání.
- v průběhu února se vyhodnocovaly výsledky dotazníku pro pedagogy a administrativní zaměstnance školy.
2024 BŘEZEN
- 25. březen 2024 –
osmé online setkání – program
(dokument PDF):
- zhodnocení návštěvy ve Španělsku
- příprava okruhů pro dotazník o inkluzívním vzdělávání pro žáky zúčastněných školství
- částečně i setkání v Itálii
- v průběhu března se připravoval dotazník o inkluzívním vzdělávání pro žáky zúčastněných škol
2024 DUBEN
- zúčastněné základní školy připravovaly dotazník o inkluzívním vzdělávání pro žáky
2024 KVĚTEN
- 13. květen 2024 –
deváté online setkání – program
(dokument PDF):
- projektové setkání v Itálii (27.05.2024–31.05.2024)
- prezentace na univerzitě v Pise
- dotazník pro žáky
- fotografie na google drive
- různé
- doplnění informací o navštívených institucích ve Španělsku do sdíleného google discu
- 27.–31. květen 2024 –
třetí osobní setkání účastníků projektu Erasmus+ „Inclusion and continuity in education (The best practice of continuing inclusive education after primary school“) v Itálii
- V pondělí 27. 5. 2024 dopoledne proběhla návštěva hostující školy Istituto Comprensivo Don Roberto Angeli v Livornu, kdy žáci představili svoji školu účastníkům setkání a poté následovaly náhledy ve vyučovacích hodinách na střední a základní škole. Odpoledne proběhlo projektové setkání, během kterého byly řešeny další kroky v rámci projektu, a byly podrobně představeny plánované aktivity v rámci setkání v Itálii.
- V úterý 28. 5. 2024 dopoledne bylo na programu setkání se zástupci města na místní radnici spojené s prohlídkou budovy. Poté následovala návštěva další střední školy v Livornu, v rámci které proběhl i zajímavý neformální rozhovor se skupinou žáků o jejich zkušenostech se spolužáky se specifickými vzdělávacími potřebami. Na odpoledne byl připraven kulturní program - prohlídka města s průvodcem a plavba po Medicejském kanálu.
- Ve středu 29. 5. 2024 účastníci dopoledne navštívili mateřskou školku a poté se zúčastnili výuky na základní škole. Odpoledne proběhlo další projektové setkání, během kterého byly plánovány další projektové aktivity a úkoly.
- Ve čtvrtek 30. 5. 2024 dopoledne byla pro účastníky připravena prohlídka Pisy a odpoledne následovala konference na půdě univerzity v Pise za účasti odborníků z oblasti speciální pedagogiky.
- V pátek 31. 5. 2024 se konalo závěrečné setkání a oficiální ukončení setkání v Itálii.
2024 LISTOPAD
- 28.listopad 2024 –
desáté online setkání – program
(dokument PDF):
- změny ve vzdělávacím systému v Lotyšsku (Inese)
- projekt v našich školách (všichni)
- vývoj lotyšské hodnotící zprávy
- to do list – do konce roku 2024 a začátek roku 2025 (Beate)
- projektové setkání v České republice (Beate a český tým)
- různé
2024 PROSINEC
- příprava projektového setkání v České republice (plánování programu, zjišťování možnosti ubytování)
2025 LEDEN
- příprava projektového setkání v České republice (v součinnosti s vedením školy sestavování programu, oslovování institucí – mailem, telefonicky, zajištění stravy, prostor, soupis materiálního zajištění, organizace koncertu atd.)
2025 ÚNOR
- příprava projektového setkání v České republice (v součinnosti s vedením školy finalizace programu, domlouvání konkrétních informací se zapojenými institucemi, zajištění doprovodného programu, nákup materiálního zajištění, návrh a tisk potřebné projektové dokumentace – jmenovky, samolepky, programy, program koncertu, certifikáty)
- 24.–28. únor 2025 -
čtvrté osobní setkání účastníků projektu Erasmus+ „Inclusion and continuity in education (The best practice of continuing inclusive education after primary school“) v České republice Cílem setkání bylo přiblížit našim projektovým partnerům systém inkluze a přístupu k osobám se specifickými vzdělávacími potřebami v ČR v průběhu jejich života.
- V pondělí 24. 2. 2025 dopoledne proběhlo úvodní setkání účastníků, kde byl představen připravený program, a byly diskutovány další společné úkoly v rámci projektu. Poté proběhla návštěva školního poradenského pracoviště a představení jeho role a činnosti v rámci naší školy. Následovaly hospitace v hodinách. Na večer byla pro zahraniční účastníky zajištěna prohlídka Prahy s průvodcem.
- V úterý 25. 2. 2025 dopoledne jsme navštívili středisko rané péče, kde nás seznámili se svou činností, odpoledne proběhla návštěva speciálně-pedagogického centra pro zrakově postižené na Náměstí Míru.
- Ve středu 26. 2. 2025 dopoledne bylo na programu setkání v pedagogicko-psychologické poradně (PPP) a odpoledne Akademická poradna Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Večer proběhl koncert studentů Konzervatoře a střední školy Jana Deyla, na který byli pozváni i zástupci navštívených institucí. Po koncertě proběhla neformální diskuze s občerstvením.
- Ve čtvrtek 27. 2. 2025 dopoledne bylo domluveno setkání s Ing. Věrou Kovářovou – místopředsedkyní Poslanecké sněmovny a dále setkání se zástupci MŠMT. Na odpoledne byla zajištěna prohlídka Rudolfina.
- V pátek 28. 2. 2025 dopoledne se uskutečnilo zhodnocení setkání v České republice a byly naplánovány další aktivity související s realizací projektu.